Початкова школа. Фінляндія

У Фінляндії до школи йдуть у 7 років. (У Фінляндії початкова школа 1-6 класи, і весь цей час дітей може навчати один педагог, який викладає усі предмети включно з музикою та англійською, проте це ще залежить від школи і від можливостей учителя:)

На наші запитання про те, що мають уміти діти на час вступу до школи, кілька вчителів, не замислюючись, відповіли: “Співпрацювати з однолітками та дорослими.”

І все!!!!! Але скільки тут умінь закладено: 

  • Впевнено висловлювати свою думку в присутності інших
  • Вислухати терпляче кожного
  • Дотримуватись правила: “Коли один говорить, усі мовчки уважно слухають, не перебивають”
  • Поважати думку кожного
  • Бути толерантним
  • Бути гнучким і вміти змінювати свої рішення, дослухатись до аргументів інших
  • За потреби, відстоювати свою думку, наводити конструктивні аргументи

Звичайно, до 7-річних дітей відповідні й вимоги, але всього того вони поступово навчаються, розпочинаючи з садочку, з кожним роком опановуючи все нові і нові рівні тих умінь. І всі вчителі, яких ми запитували (і ті, що працюють у середній і старшій школі:), говорять одне: 

“Готовність до співпраці – важлива передумова успішного навчання”!!!!

Про те, наскільки діти уміють співпрацювати в парах і групах, та про декілька інших важливих аспектів, вихователі зазначають у особистій картці кожного майбутнього учня, яку заповнюють он-лайн у спеціальній програмі і направляють до школи, яку вказали батьки (так-так! Батьки самостійно обирають школу для своїх дітей:) як правило ту, яка ближче до дому:) на всю Фінляндію (5,5 млн жителів) лише 4-5 приватних шкіл:) Батьки ознайомлені зі змістом картки. Для вчителів така інформація є важливою, адже дає розуміння того, з чого починати і як будувати індивідуальну траєкторію!

Картка майбутнього першокласника містить наступну інформацію про дитину:

  • Сформованість соціальних навичок спілкування
  • Ігрові навички
  • Наскільки дитина самостійна
  • Увага 
  • Співпраця в групах і парах
  • Мовлення дитини (особлива увага приділяється материнській мові, адже, на думку фінів, лише опанування нею відкриває можливості до опанування іншими, у тому числі і фінською (у Фінляндії багато емігрантів, у школах може бути від 5 % до 80% учнів-іноземців:)
  • Математичні вміння
  • Рівень розвитку моторики

Один з блоків нашого курсу був присвячений співпраці вчителів, які працюють на паралелі. Такий процес називається Co-Teaching (все, про що дізналася, розкажу у наступному дописі:).  Одна з цих вчителів – Kaisu Helminen – приємна, позитивна, справжній професіонал, дуже добра і щира! Вона допомогла мені та кільком колегам відвідати початкову школу у містечку Вантаа. 

Так ми потрапили до Leppäkorpi Primary School і побували на уроці в 3 класі.


Поруч з усіма школами, які ми відвідали, є невелике соснове насадження, до якого щотижня всі учні ходять на урок-екскурсію) (Взагалі, склалося враження, що Гельсінкі та передмістя (зокрема Вантаа) – це місто серед лісу:) Коли будували будинки, хоча би одну сосну, ялину чи березу, та зберегли:))

У школі, до якої ми завітали, паралель третіх класів складється з 5 класів по 22-25 учнів. Їх розмістили в окремій двоповерховій будівлі, що належить школі і є найстарішою в Фінляндії. (На початку минулого сторіччя на другому поверсі тут жили учителі, які  навчали дітей у класах, розташованих на першому:) 

Вчителька з 20-річним досвідом Ms. Laura, яка є давньою знайомою колегою Caisu, зустріла нас щирою посмішкою і провела до класу, який розпочав роботу о 8:15 (ми прийшли о 8:35, при вході зняли взуття: тут, як і в садочку, всі ходять босяком, тобто в носках, зазвичай простих, адже підлога з підігрівом:))

Всі діти зосереджено працювали в парах: готували презентацію про тварин, які живуть у Фінляндії, на айпадах (у кожного учня) в програмі Keynote. Використовували інформацію з книги про тварин (обирали лише тих, що живуть у їхній місцевості) та з Інтернету). 


У цій школі один комплект планшетів на 2 класи. За них відповідає Лаура, яка навчає дітей використовувати айпад у навчальній діяльності, швидко набирати текст на клавіатурі (під’єднують до планшетів:), а також працювати на комп’ютері (на 2 класи мають 4 компи:). Тобто Лаура навчає і свій клас, і ще один. У той час,  коли вона працює на планшетах з іншим класом паралелі, вчителька того класу працює з Лауриними дітьми: навчає їх фінській мові. Так вони практикують Co-Teaching (спільне викладання), чим полегшують свою працю і вивільняють час! 

Учителька направляла процес створення презентацій, за потреби консультуючи тих, хто звертався, коригуючи запитаннями, демонструючи на загал (наприклад, як зробити фото тварини з книги і вставити в слайд) чи індивідуально (як перефразувати текст, склавши одне речення тощо). Водночас, Лаура встигала заглянути до кожної пари, щоби впенитись у тому, що все ОК, а також вона викликала учнів по 4 до сусідньої кімнати і давала завдання для роботи в парах з математики (на вагах), на яке виділяла 7-10 хвилин. (У сусідній невеличкій кімнаті 2 пари учнів опрацьовували тему “Маса. Рівновага”. Працюючи в парах з вагами діти мали врівноважити шальки і зробити відповідні записи в зошити.)


 Урок тривав годину і 10 хв) Діти, працюючи в парах, встигли створити 2-3 слайди про тварин і попрацювати з вагами. Вчителька приділила по кількасхвилин своєї уваги кожній дитині нам:) Ми за час уроку переглянули кілька підручників, роздивилися бокси з матеріалами для маніпуляцій на математиці (навіть погрались деякими), пофоткали все, що є в класі, розпитали Кайсу про те, що нас найбільше цікавило))

Урок закінчився, про що сповістив приємний передзвін, і діти пішли на прогулянку. Дощ, який лив від самого ранку, не злякав ні їх, ні вчительку Лауру, яка одягнула жилета лимонного кольору (як у наших дорожніх служб), відчинила в класі вікно і пішла чергувати на прогулянці. 


Поки частина вчителів чергує, інші мають час, щоби випити кави у вчительській і поспілкуватись з колегами (в усіх учительських, що ми бачили, є кавоварка, чайник і мікрохвильовка:)) На наступній перерві вони поміряються ролями:) Перерва тривала 30 хв. Потім Лаура з класом поїхала шкільним автобусом до басейну на урок плавання, який проводитиме інструктор. Такі уроки у них бувають раз на тиждень.

 Ми попрощались, подякували і вирушили до школи, яка була основним місцем, де проходив наш семінар. Ішов дощ, тому Кайсу запропонувала нас підвезти, навіть порушила правила і посадили на заднє сидіння чотирьох пасажирів:)) Пишу про це для того, щоби передати, наскільки фіни є відкритими і доброзичливими: всі, з ким ми зустрічались, посміхалися доброю усмішкою і пропонували допомогу чи одразу відгукувались на наше прохання:)

Advertisements

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s